Eindelijk is onze nieuwe website klaar. Een frisse uitstraling blijft belangrijk, en de oude website voldeed hier volgens ons niet meer aan. Onder het motto “Practice what you preach” hebben we gekozen voor een zo minimalistisch mogelijk, maar toch informatieve website. Dit is overigens iets wat we vaak verkeerd zien gaan.


 

KISS: Keep It Simple, Stupid

In de informatiewetenschappen wordt de term KISS vaak gebruikt. Hiermee wordt niet veel meer bedoeld dan “Hou het maar zo simpel mogelijk, dan is het wel goed genoeg”. Is vaak ook wel zo, maar enige voorzichtigheid is hierbij geboden. In het dagelijks leven staan veel user experience (UX) designers voor een dilemma: hoe vind je de juiste balans tussen informativiteit en een goede, duidelijke bedrijfspresentatie aan de ene kant, en simpelheid en intuïtiviteit aan de andere kant?

Dat hier geen eenduidig antwoord op is, is niet zo verwonderlijk. Ik ben zelf van mening dat het belangrijk is om hierbij rekening te houden met je doelgroep. Immers, een CEO van een beursgenoteerd bedrijf zal op zoek zijn naar andere informatie dan een groepje Amsterdamse studenten die nog niet eens exact weten wat ze willen.

Hoewel het nu al iets simpeler lijkt, zijn we nog steeds nergens. Het onderkennen van verschillen tussen verschillende doelgroepen is stap één, maar het daadwerkelijk herkennen en benoemen van deze verschillen is lang niet zo eenvoudig. Wat hierbij belangrijk is, is het inleven in de doelgroep. Klinkt logisch, maar je wilt niet weten hoe vaak dit vergeten wordt; “inleving” betekent namelijk niet hetzelfde als “bevooroordeeld zijn”. Waar mensen bij een CEO of directeur van een bedrijf vaak denken aan een stoffige, grijze man met een strenge blik en weinig kennis van ICT, zie ik in mijn omgeving steeds vaker absolute experts op een specifiek vlak in de IT opkomen.

IT is aanwezig in ieder bedrijf, en vormt een integraal deel van de bedrijfsvoering. Je komt er als beleidsmaker dus logischerwijs niet meer mee weg om je er niet mee bezig te houden (uitzonderingen daargelaten). De directeur van een bedrijf, op zoek naar een nieuwe website, zien als een non-expert is dus geen slim plan.

Vertel wat je wilt vertellen

Goed, een directeur kan (of zal) kennis hebben van IT, dus zul je je inhoud daarop moeten aanpassen. Welke zakelijke oplossingen bied je? Houd je je bezig met affiliate-marketing (via-via zaken doen tegen commissie)? Werk je met staffelkorting of speciale maatproducten als er maar genoeg geld in het spel is? En hoe zit het met startende ondernemingen – ben je bereid om hier speciale diensten voor aan te bieden?

Dit zijn allemaal vraagstukken waar je rekening mee moet houden als je een succesvolle website wilt. Houd er echter wel rekening mee dat het per bedrijfstak, sector, cultuur of omgeving kan verschillen. Er is geen “juiste” manier om online content te presenteren.

Wat wél een belangrijk punt is, is het benoemen van de dingen waar je waarde aan hecht. Ik sprak ooit een ondernemer die ons advies vroeg over zijn website. Hij vond dat er te weinig conversie plaatsvond op de website, terwijl er wel veel mensen op de website kwamen (komt er dus op neer dat er wel bezoekers waren, maar ze niet enthousiast leken te worden bij het zien van de website). Toen ik vroeg wat hij dan van zijn bezoekers verwacht had, ben ik gaan kijken op de website. Wat bleek? Waar de ondernemer op zoek was naar zakelijke klanten, stond het woord ‘zakelijk’ nergens op de website. Er werd nergens iets vermeld over partnercontracten die hij aanbood. Nergens werd de bezoeker verteld dat het bedrijf überhaupt aantrekkelijk kon zijn voor andere ondernemers. Ik heb het sterke vermoeden dat in dit soort gevallen een groot probleem schuilt in onjuiste aannames van de mensen die verantwoordelijk zijn voor de inhoud van de website. Ga er nooit van uit dat de bezoeker helderziend is, want dat is hij niet.

Analyseer je bezoekers

Nog zo’n mooie inkopper: kijk wat je bezoekers doen. Op bijna iedere website wordt tegenwoordig gebruik gemaakt van analysemethoden. Lijkt goed – is het ook – maar dan moet er wel iets mee gebeuren. Je wilt niet weten hoe vaak ik bij bedrijven ben geweest waar het wachtwoord van het account voor Google Analytics niet eens meer bekend was. Dan is het mooi dat er bezoekersdata in een database staat, maar je hebt er in dat geval vrij weinig aan voor de verdere bedrijfsvoering. Een simpel opstapje kan het analyseren van zoekresultaten zijn. Kijk binnenkort eens naar de meest gebruikte zoektermen op je eigen website. Bied je producten aan en wordt er steeds gezocht naar dat ene merk wat je net niet verkoopt? Misschien is het dan slim om eens te kijken naar de mogelijkheden om ook dit merk te gaan verkopen. Heb je geen idee hoe? Tja, daar zijn wij dan weer voor…

Laat jezelf zien

Ten slotte is identiteit volgens mij iets waar je niet meer omheen kunt. Ik vind een van de belangrijkste punten binnen het management van een bedrijf de sfeer die je naar buiten uitdraagt. Ben je ongedwongen en houd je wel van een grapje? Wees dan vooral niet bang om dit te laten zien op de website. We hadden ooit een klant waarbij de gekste dingen nog niet gek genoeg waren. Zijn website eindigde dan ook vol met grappen en grollen, wat precies binnen zijn bedrijfsstrategie paste. Misschien niet zo slim om te doen als je zeker weet dat 99% van je klanten dit niet zal waarderen, maar het is in ieder geval slim om erover na te denken.

 

In deze blog weinig antwoorden, maar hopelijk wel aanleiding tot inspiratie en gespreksstof. Andere ideeën? We drinken graag een kopje koffie om je ideeën te horen!

 

Auke